Wil je me weg hebben?

Gerrit, mijn coachee, komt briesend binnen. ‘Dit is niet te geloven. Er is mij vertrouwelijkheid beloofd door die trut van een reïntegratieconsulente en dan gaat ze achter mijn rug om toch vertrouwelijke informatie delen! Ze beloven van alles, maar doen, ho maar. Ik zou promotie krijgen, dat was beloofd, vervolgens uitgesteld en daarna opnieuw beloofd. En nu, sinds ik ziek ben, hoor ik er niets meer over terwijl ik er zó hard voor gewerkt heb. Ik kan het toch ook niet helpen dat ik migraine heb en ziek ben. Het is een kwestie van wel willen, maar niet kunnen’.

Hij haalt even adem: ‘En nu gaan ze ook nog op de werkvloer over mij roddelen. Iemand vertelde me in vertrouwen dat mijn collega’s denken dat ik allang weer volledig aan het werk kan.’ Gerrit’s zelfvertrouwen is ondermijnd en hij is ervan overtuigd: ze willen me weg hebben. Hij maakt iedereen verwijten, hij verdedigt zich over zijn ziekte, hij maakt sarcastische opmerkingen, kortom: de gifpijlen vliegen me om de oren. Elke vorm van giftige communicatie komt voorbij: Verwijten, Verdedigen, Vermijden en Verachten.

Als je je cliënt zo hoort communiceren dan weet je: hier speelt ‘gif op gif’. Gerrit reageert op deze manier omdat hij giftige communicatie op zijn werk heeft ervaren. Als reactie hierop reageert hij weer giftig. Als je niets doet, blijft het gif op gif stapelen. Tijd om Gerrit te helpen antigif toe te dienen. Ik leg hem uit wat de stappen daarvoor zijn: Stop, Onderzoek en Samen oplossen, wat ik het SOS-bericht noem. Gerrit heeft binnenkort een gesprek met de re-integratieconsulente en zijn werkgever. Daarom bedenken we hoe hij kan voorkomen dat giftige communicatie zijn relatie met zijn collega’s en werkgever verder verpest.

Tijdens het gesprek probeert Gerrit geen gifpijlen te sturen. Hij vertelt zo open mogelijk wat hem heeft geraakt de afgelopen tijd. Hij vertelt dat hij het lastig vindt ziek te zijn en toch op het werk rond te lopen met onzichtbare beperkingen. Het geroddel, de druk en het gevoel van wantrouwen, zijn zelfvertrouwen dat tot onder nulpunt gedaald is, en zijn behoefte aan meer én persoonlijk contact, ook met zijn werkgever. Die laatste vraagt hij op de man af: wil je me weg hebben? Zijn werkgever reageert met grote ogen en zijn hand op zijn hart: nee!

Een gesprek als dit is vaak het begin van een kentering: het gedoe ligt nu op tafel en kan voorzichtig worden opgeruimd. Herken giftige communicatie en zoek met je cliënten uit hoe zij antigif kunnen gebruiken!

Sandra Hertogh en Annemarie van der Wel zijn de auteurs van Giftige communicatie, het voorkomen en oplossen van gedoe op het werk.

Meer informatie? Ga naar: www.giftigecommunicatie.nl

Reacties

Plaats een reactie