Hoe oriënteren werkzoekenden zich?

Nog niet zo lang geleden waren baanzoekenden aangewezen op vacatures die in de zaterdagkranten  stonden, Dat is nu wel anders. Door het veranderende medialandschap is ook het oriëntatie- en zoekgedrag van mensen die een baan zoeken sterk gewijzigd. Om een antwoord te vinden hoe baanzoekenden zich oriënteren heeft VNU Media samen met onderzoeksbureau Millward Brown een onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek laat het oriëntatie- en sollicitatiegedrag zien van mensen die zoeken naar een baan.

Multi en cross mediale oriëntatie
Werkzoekenden gaan grondig te werk bij het vinden van een nieuwe baan. De oriëntatie is zowel multimediaal als crossmediaal. Mensen die zoeken naar een baan gebruiken zette nog steeds hun netwerk in en oriënteren zich via printmedia. Daarnaast maken ze gebruik van de moderne kanalen, denk aan vacature sites en social media.

Vacaturesites genieten grote populariteit
De belangrijkste oriëntatiekanalen onder werkzoekenden zijn nog steeds de vele vacaturesites. Dat geldt voor alle functiegroepen. Maar liefst 82% van de werkzoekenden oriënteert zich via een vacaturesite.

Print vervult nog steeds een belangrijke rol
Printtitels blijven belangrijk bij het zoeken naar een (nieuwe) baan. Van de werkzoekenden maakt  68%  gebruik van gedrukte media bij hun arbeidsmarktoriëntatie.

Gebruik van social media stijgt nog steeds
Steeds meert werkzoekenden maken bij hun zoektocht gebruik van social media. Mey 37% is het nog steeds het minst gebruikte oriëntatiekanaal.

Reacties

Plaats een reactie