Inzetbaarheid met een glimlach

De meeste functionerings-/POP-gesprekken of mid-year reviews zitten er weer op. Als arbeidsmobiliteitprofessional heb je weer je informatie waarmee je medewerkers laat doorstromen. Meestal gingen deze gesprekken zoals ze altijd gaan. Daarom is het misschien een goed idee om het straks eens over een andere boeg te gooien in deze gesprekken. Waarom niet de kwaliteiten van medewerkers identificeren en hen aansluitend in hun kracht zetten?

Een van de pleitbezorgers hiervoor is de Amerikaanse psycholoog Martin Seligman, die baanbrekende publicaties op zijn naam heeft over het aanleren van geluk. Je kunt gelukkig worden, stelt hij, door juist je sterke punten, talenten en mogelijkheden te ontwikkelen.

Zo moeilijk is het niet om daar als organisatie ruim baan aan te geven. Medewerkers vertellen graag welke talenten zij hebben en hoe zij die verder willen aanscherpen. Vraag hen maar eens op welke momenten zij plezier ervaren in hun werk. Laat ze vertellen wanneer zij in een flow zitten, wanneer het lijkt alsof er geen tijd bestaat. En laat ze aanwijzen met welke collega’s zij heel goed klussen kunnen klaren, met wie zij samen verder komen, met wie zij werken met een glimlach. En laat ze dan ook eens uitleggen welke doelen zij hebben behaald en hoe zij het succes hebben gevierd. Tien tegen een dat medewerkers hier niet over uitgepraat raken.

En dan? De volgende stap is om te onderzoeken welke werkzaamheden daar het beste bij passen. Zo help je medewerkers om hun eigen werk te boetseren en haal jij daar als organisatie ook het voordeel uit. Jobcrafting, in optima forma.

Reacties

Plaats een reactie