Leren door jezelf lucht te geven

Iemand gaat pas leren als hij de stap van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam zet en daar kun je zo maar ziek, zwak en misselijk van worden. Afhankelijk van de situatie moet het oude vertrouwde losgelaten worden om iets nieuws in de vingers te krijgen. En dat proces kan met horten en stoten gepaard gaan. Weerstand (‘dat geldt niet voor mij’) en stilstand (‘ik werk al jaren zo’) zijn niet van de lucht. Deze beren op de weg staan een positieve (gedrags)verandering in de weg en dat geldt niet alleen voor medewerkers.

Bekijk dit filmpje maar: https://www.youtube.com/watch?v=1TyKq7Q_U0g

The love junk

Menig leidinggevende maakt zich aan de vooravond van een verandering druk om de gevolgen. Zij willen geliefd blijven bij al hun medewerkers en die zitten vast niet op de (zoveelste) verandering te wachten. Hoon zal hen deel zijn. En de koerswijziging kan ook fout uitpakken. Alleen al door deze gedachte valt deze rampscenariodenker minder gemakkelijk in slaap. Want als het niet gaat zoals hij wil en als er fouten worden gemaakt, dan zijn de gevolgen niet te over zien …

Deze gedachten, deze druk kunnen er voor zorgen dat mensen – het zijn niet alleen leidinggevenden hoor! – veranderingen zelfs niet aandurven of aangaan. Het spreekwoord een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest zegt alles. Talloze irrationele, niet kloppende gedachten staan een verandering en dus ontwikkeling in de weg. Immers, je gaat pas leren als je de comfortzone verlaat en de comfear zone betreedt.

Lucht geven

De uitdaging is deze irrationele gedachten op te sporen en om te zetten in rationele gedachten. Zo kan iedereen toch een fout maken. Toch? Als het geen repeterende fout is en als je de fout als een leermoment ziet, is deze toch nog ergens goed voor geweest. Een dergelijke gedachte geeft ‘lucht’ in het menselijke brein en het leren kan beginnen. En een beslissing zal niet door iedereen met handgeklap worden ontvangen en veranderingen verlopen zelden zoals gehoopt. So what, that’s life!

De uitdaging is om irrationele gedachten op te sporen en om te zetten in rationele gedachten. Er zijn drie criteria om te toetsen of een gedachte rationeel is:

  • Is deze gedachte gebaseerd op de objectieve werkelijkheid?
  • Leidt deze gedachte tot het gewenste doel of helpt deze het doel te bereiken?
  • Voorkomt deze gedachte ongewenste persoonlijke gevoelens?

Als de antwoorden hierop nee zijn, dan is de gedachte irrationeel en dus weinig productief. Leidinggevenden en medewerkers die irrationele gedachten om kunnen zetten in rationele gedachten, gaan leren (veranderen). Mooi toch? Leer je zelf lucht te geven en blijf vooral ademen.

Reacties

Plaats een reactie