Wees lui en blij met smoesjes

De ontwikkeling van je medewerkers stimuleren? Tel tot tien en laat hen zelf nadenken over de antwoorden op hun ontwikkelvragen. Juist als medewerkers diep nadenken, wordt hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel gestimuleerd. Een gehaaste leidinggevende die als reddende engel oplossingen aanreikt en vragen beantwoordt, verstoort dit proces alleen maar.

Je medewerker is zelf verantwoordelijk voor zijn persoonlijke- en professionele ontwikkeling. Dienend leiderschap staat centraal. Onderdruk de neiging om medewerkers direct te ondersteunen en de juiste weg te wijzen.

Een goede coach is lui

Door de verantwoordelijkheid bij medewerkers te houden, komen zij niet in een afhankelijke rol en zullen zij zich vanzelf persoonlijk én professioneel ontwikkelen. Een goede coach is lui en blij met een excuus.

Wees blij met een excuus

‘Sorry seems to be the hardest word,’ een klassieker van Elton John. Sorry is een moeilijk woord om uit te spreken. Toegeven dat je een fout hebt gemaakt, is voor medewerkers niet gemakkelijk, laat staan tegenover hun leidinggevende. Angst voor diens zuchtende reactie is voor hen vaak aanleiding om bijvoorbeeld een fout onder het tapijt te moffelen. Wat niet weet wat niet deert! Een gemiste kans: weer niets geleerd en dat weten medewerkers drommels goed.

De smoezentrommel gaat alweer open. Over de tafel rolt de uitleg waarom deadlines niet zijn gehaald en het product niet voor 100 procent aan de eisen voldoet. En daar moet je als leidinggevende blij mee zijn? Ja! Omdat een welles nietes-discussie niet productief is en zeker niet leidt tot een proces waarin van fouten geleerd wordt, gaat een dienende leidinggevende deze niet aan. Hij weet ook dat als hij zich als een betweter opstelt, de medewerker zich een volgende keer niet meer zo kwetsbaar durft op te stellen.

Dé waarheid bestaat niet

Ieder excuus is subjectief. Daarom neemt een dienende leidinggevende de werkelijkheid van zijn medewerkers als het vertrekpunt in de coaching. Laat in gesprekken medewerkers zelf de situatie uitleggen. Luister en vraag door naar de redenen waarom zij iets (nog) niet (helemaal) kunnen of weten.

Draai de film terug

Draai samen met je medewerker de film terug en analyseer stapje voor stapje iedere scène. Door jouw vragen krijgen medewerkers een helder zicht op de verschillende (niet) genomen stappen, (niet of te laat) doorgehakte knopen of (niet) in gang gezette acties die tot het uiteindelijke excuus hebben geleid. Door deze vragen zelf te beantwoorden, worden je medewerkers bewust van wat er nu verkeerd is gegaan. Deze antwoorden bevatten aanwijzingen hoe zij in de toekomst bepaalde zaken beter aan kunnen pakken. Speel dus als leidinggevende niet de reddende engel maar inspireer medewerkers met vragen en laat hen ook een beetje transpireren.

Reacties

Plaats een reactie