Weg met die geranium-taal

Een beetje voor me uit staren totdat die bus eindelijk komt, met oude tijdschriften in de wachtkamer van de dokter, of met een duf muziekje aan de telefoon bij één of andere helpdesk. Nee, ik ben geen fan van wachttijden. Ik ben voor mezelf nogal doenerig, en ook als coach houd ik me bezig met activerende begeleiding en empowerment, mensen toerusten om zelf de regie over hun leven te kunnen voeren. Rust roest, voor mij geen geraniums.

Gelukkig maar dat ik tot nu toe geen bijstandsuitkering hoefde aan te vragen. Dan zou ik aan één oud tijdschrift niet genoeg hebben. Voor het aanvragen van een bijstandsuitkering geldt namelijk een wachttijd van vier weken.

Eigenlijk wel een raar begrip; wachttijd voor een uitkering. In gesprekken met cliënten en hun vertegenwoordigers valt me steeds op dat veel mensen dat begrip wachttijd nogal letterlijk nemen. “Nee, ik kan nu nog niets doen, ik zit nog in m’n wachttijd.” “Ik wacht tot ik hulp krijg, maar dat duurt zeker nog vier weken.” Terwijl de wachttijd toch bedoeld is om mensen zelf in beweging te krijgen. Eerst zelf op zoek naar werk, pas als dat niets oplevert kan een uitkering toegekend worden.

Er zitten natuurlijk allerlei voors- en tegens aan zo’n wachttijd, zeker bij een bijstandsuitkering. Maar dat is niet waar het mij nu om gaat. Wat mij vooral dwars zit is dat er zo’n onhandig woord gekozen is. Waarom “wachttijd”, terwijl je juist actie, er-op-uit-gaan, durf en creativiteit vraagt van de cliënten? Zelfs voor een activerende klantmanager lijkt het me moeilijk om op een geloofwaardige manier een cliënt tot actie te stimuleren als er een wachttijd geldt. Een actieve opstelling van je cliënt vragen tijdens een wachttijd, dat wringt gewoon.

Daarom mijn oproep: Benut de kracht van activerende communicatie. In sommige regio’s is gelukkig al overgeschakeld naar de term “zoektijd”, maar misschien geeft “vindtijd” nog wel beter aan wat je van de klant verwacht. Wat mij betreft kan de term wachttijd snel weg, samen met eventuele geraniums.

Reacties

Plaats een reactie