• Alles
  • Arbeidsmarkt
  • Arbeidsrecht
  • Arbo
  • Coaching
  • Detacheren
  • Flexwerk
  • Inzetbaarheid
  • Mobiliteit
  • Opleiden & leren
  • Re-integratie
  • Recruitment
  • Talent management
  • Werving & Selectie
  • Wetgeving

De jobhopper: wat moet je ermee?

door Sander Poos
De tijd dat een medewerker dertig jaar bij dezelfde baas bleef werken ligt al lang achter ons. Regelmatig wisselen van baan is de norm geworden. Dat geldt al helemaal voor millennials. Werkgevers staan echter nog overwegend negatief tegenover jobhoppen, zo blijkt uit recent onderzoek van vacaturesite Indeed. Sander Poos vertelt over de voor- en nadelen van jobhoppers.

Verloren investering

Uit ons onderzoek blijkt dat een kwart van de werkgevers denkt dat jobhoppers een negatieve invloed hebben op het bedrijf. Bijna 70 procent geeft aan een kandidaat niet uit te nodigen op sollicitatiegesprek als deze een jobhopper is. Het is niet zo gek dat jobhoppen een dergelijke reactie oproept. Een medewerker die na een intensieve inwerkperiode snel weer weg is, voelt als een verloren investering. Ook vinden werkgevers het jammer dat iemand die korte tijd blijft niet door kan groeien binnen het bedrijf.

Breed perspectief

Toch zijn er ook voordelen aan het aannemen van jobhoppers. Zo haal je met een jobhopper iemand in huis die in een relatief korte tijd veel ervaring heeft opgedaan en die beschikt over veel verschillende vaardigheden. Jobhoppers beschikken over een breed perspectief en kunnen zich goed aanpassen. Opvallend is dat bijna 64 procent van de werkgevers zegt geen spijt te hebben van het aannemen van een jobhopper, als ze er een in dienst hebben genomen.

Baan valt tegen

Werkgevers kunnen veel leren van de redenen die medewerkers opgeven om snel van baan te veranderen. Uit het onderzoek blijkt dat reden nummer één is dat de baan niet voldoet aan de verwachtingen. De tweede reden is dat iemand een betere baan krijgt aangeboden. Tot slot geven medewerkers aan dat het feit dat de werkomgeving hen ongelukkig maakt een reden is om op te stappen.

Verwachtingen vs. realiteit

Aan reden nummer een en drie kun je als werkgever iets doen, door middel van verwachtingsmanagement. Het is verleidelijk om in een vacaturetekst de baan en de werkomgeving mooier voor te doen dan deze is. Dat komt echter als een boemerang bij je terug als de medewerker na een paar maanden alweer weg is. Werk aan de winkel dus!

Andere cultuur

Veel organisaties zijn op dit moment nog voornamelijk ingericht op medewerkers die langer bij hun baas blijven. Maar in de huidige krappe arbeidsmarkt is het van belang dat je je juist meer instelt op jobhoppers. Dat betekent dat je een cultuur moet hebben waarin jobhoppers zich thuis voelen, de juiste verwachtingen moet scheppen en optimaal gebruik moet maken van de voordelen die jobhoppen met zich meebrengen. Jobhoppers zijn here to stay. Daar moet je als arbeidsprofessional wat mee.

Sander Poos Managing Director - Indeed