• Alles
  • Arbeidsmarkt
  • Arbeidsrecht
  • Arbo
  • Coaching
  • Detacheren
  • Flexwerk
  • Inzetbaarheid
  • Mobiliteit
  • Opleiden & leren
  • Re-integratie
  • Recruitment
  • Talent management
  • Werving & Selectie
  • Wetgeving

Ongezouten mening of waardevolle feedback?

door Jurriaan Dolman
Ken je dat? Je zit wat op LinkedIn te browsen en komt iets tegen dat je echt stom vindt. Dat had ik laatst, met een post van iemand die ik sinds kort in m’n netwerk had. En toen gebeurde het: ik wilde die persoon een berichtje sturen om haar aan te spreken. Om haar te vertellen wat ik ervan vond en wat ze in mijn ogen beter kon doen.

Gelukkig was ik er op tijd bij en heb ik mezelf ingehouden. Maar het bracht me wel een mooi reflectiemomentje. Want wat bezielde me? Hoe haalde ik het in mijn hoofd om iemand die ik nauwelijks ken te vertellen wat ze beter kon doen? Het ging zo snel: binnen no time stond ik klaar met mijn oordeel.

We leven in een tijdperk waarin we overal wat van mogen vinden en waarin alle middelen tot onze beschikking staan om deze mening te uiten. Je leest iets en doet een duimpje omhoog of omlaag. Vaak niet beseffend welke impact dat duimpje heeft op de ander.

Soms is het juist wel de bedoeling dat je een oordeel geeft. Neem bijvoorbeeld een recruiter: is de kandidaat geschikt of ongeschikt voor de functie? Het kan voorkomen dat je onder tijdsdruk en zonder dat je de persoon tegenover je écht kent, je mening vormt vanuit je persoonlijke referentiekader, expertise en ervaring. Ook op basis van wat iemand op social media zegt. Maar wat weet je eigenlijk van die ander en van zijn motieven?

Voor je het weet, schiet je je doel voorbij. Maar hoe kun je een mening omvormen tot constructieve feedback? Wat mij betreft heeft dat vooral met de achterliggende intentie te maken. Waarom zeg je iets? En ben jij echt degene die dit moet zeggen? In veel gevallen op LinkedIn, Facebook of Twitter is dit niet het geval. Dat herken je vast: je leest een opmerking en merkt dan direct of iemand uit is om de ander onderuit te halen of oprecht bezig is om waarde toe te voegen. De intentie wordt dus duidelijk uit wat iemand zegt en post. Denk je. Want vaak weet je het gewoon niet. Wat doe je dan?

Als je op de social media een keer iemand tegenkomt die ongezouten zijn mening over jouw bijdrage geeft, vraag minimaal één keer even door naar zijn intentie. Ik vermoed dat je vaak zult ontdekken dat die persoon wel degelijk oprechte intenties heeft, maar het alleen wat ongelukkig overbrengt. Mensen buiten je eigen omgeving hebben echt wel wat te melden, je moet er alleen wat moeite voor doen om hier achter te komen.

Overigens is uit onderzoek gebleken dat je van passief browsen op social media zoals LinkedIn ongelukkig wordt. Een bijdrage leveren en/of positief reageren op een post van een ander daarentegen bevordert je geluk wél. Zet ‘m op!

Jurriaan Dolman Partner Sprankel & Co