• Alles
  • Arbeidsmarkt
  • Arbeidsrecht
  • Arbo
  • Coaching
  • Detacheren
  • Flexwerk
  • Inzetbaarheid
  • Mobiliteit
  • Opleiden & leren
  • Re-integratie
  • Recruitment
  • Talent management
  • Werving & Selectie
  • Wetgeving

Platformeconomie: het creëren van nieuwe werkgelegenheid

door Michelle van Os
De Platformeconomie: voor de een is het de perfecte manier om flexibel inkomsten te verhogen, terwijl de ander het als de grootste bedreiging van sociale arbeidsrelaties ziet. Websites die fungeren als online platforms waarop vraag en aanbod elkaar vinden, schieten als paddenstoelen uit de grond. Denk aan maaltijdbezorging, huishoudelijke hulp, klussen in huis of horecawerkzaamheden. Maar is er werkelijk sprake van oneerlijke concurrentie en devaluatie van arbeid? Of moeten Nederlandse werkgevers, werknemers en de overheid zich klaarstomen voor een nieuwe manier van werken? In het eerste deel van de serie Platformeconomie is Michelle van Os, managing director van Helpling, aan het woord.

Wat is Helpling en hoe werkt het?

‘Helpling is een online marktplaats waarop schoonmaakhulpen en huishoudens aan elkaar worden verbonden. Klanten kunnen via de website of de app binnen een paar klikken een gescreende schoonmaakhulp boeken. Schoonmaakhulpen kunnen dankzij het constant groeiende klantenbestand zelf bepalen waar, wanneer en hoeveel zij werken.’

Aantal platformen blijft toenemen

‘De vraag naar flexibele manieren van bijverdienen zal zeker blijven bestaan, omdat mensen niet meer gebonden willen zijn aan slechts één werkgever of opdrachtgever. Er zijn ook nog veel diensten die veel transparanter en aantrekkelijker aangeboden kunnen worden op een digitale manier.’ Volgens Van Os zal de platformeconomie alleen maar groeien. ‘Er zullen zeker nog platformen bijkomen en bestaande platformen, zoals Helpling, gaan extra diensten aanbieden.’

Meer autonomie en minder zorgen

‘Het platform van Helpling is gebouwd om op een laagdrempelige, flexibele manier geld bij te kunnen verdienen in de particuliere schoonmaakbranche. De schoonmaakhulpen die het platform op deze manier gebruiken, vinden de flexibiliteit heel prettig. Uit een recente enquête blijkt dat de hoofdredenen om via Helpling te werken zijn: flexibele werktijden, zelf bepalen welke opdrachten je accepteert en zich nooit zorgen te hoeven maken over het vinden van nieuwe klanten.’

Flexibel werk en sociale zekerheid: een onmogelijke combinatie

Flexibiliteit mag bij veel werkenden dan hoog in het vaandel staan, de risico’s nemen hierdoor ook toe. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsongeschiktheid of ziekte. Ook de hulpen die via Helpling werken zijn op zichzelf aan gewezen wat dat betreft. ’Schoonmaakhulpen dienen zelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten als ze daarin geïnteresseerd zijn,’ zo stelt Van Os. De huidige wetgeving biedt onvoldoende ruimte. ‘Flexibel werk en sociale zekerheden lijken helaas een onmogelijke combinatie. Helpling zou, voor de groep die inkomensafhankelijk is van ons platform, sociale zekerheden collectief kunnen inkopen en voor een aantrekkelijke prijs kunnen aanbieden. Helaas kunnen wij dit met de huidige wetgeving niet organiseren zonder het risico te lopen om als werkgever te worden aangemerkt.’

Bescherming tegen bodemprijzen

Alhoewel Van Os gelooft in het marktplaatsmodel waarin vraag en aanbod elkaar vinden, reguleert ze wel. ‘Zo hebben we een vaste prijs ingesteld om schoonmaakhulpen te beschermen tegen bodemprijzen. Binnenkort mogen schoonmaakhulpen hun eigen uurtarief bepalen, maar dan zal nog steeds een ondergrens gehanteerd worden. Daarnaast houden we vraag en aanbod in balans, zodat hulpen het aantal uren kunnen werken dat zij willen.

De grootste concurrent van Helpling is de zwarte markt en daar is meer sprake van onzekerheid én afhankelijkheid van individuele klanten.’

Zwarte markt veroorzaakt verborgen armoede

‘Verborgen armoede is helaas niet nieuw in de schoonmaakwereld en is ontstaan in de grote zwarte schoonmaakmarkt die Nederland kent. Aangezien 98% van het huishoudelijk schoonmaken via de zwarte markt verloopt, is het aandeel van Helpling nog een fractie. Helpling brengt structuur en transparantie aan in een voorheen bijna geheel zwarte markt. We geven geen baangarantie, maar creëren met ons grote klantenbestand wel de zekerheid dat hulpen kunnen werken wanneer zij willen werken. Het statement dat je van de verdiensten via Helpling niet kunt rondkomen is onjuist. Op ons platform vind je ook zeker geen bodemprijzen.’

Platform creëert nieuwe werkgelegenheid

‘Door de digitale omgeving die wij hebben gecreëerd, kunnen vraag en aanbod elkaar makkelijk vinden. Dat was in het verleden in veel mindere mate mogelijk. Op deze manier ontstaat er nieuwe werkgelegenheid. Het merendeel van de hulpen op ons platform gebruikt Helpling als bijverdienste: 80% werkt minder dan 20 uur via Helpling.’

Lees volgende week meer in deel 2 van de serie Platformeconomie.

 

Michelle van Os Managing director van Helpling