• Alles
  • Arbeidsmarkt
  • Arbeidsrecht
  • Arbo
  • Coaching
  • Detacheren
  • Flexwerk
  • Inzetbaarheid
  • Mobiliteit
  • Opleiden & leren
  • Re-integratie
  • Recruitment
  • Talent management
  • Werving & Selectie
  • Wetgeving

Wat maakt jouw personeel blij?

door Vincent Smid
Kun je je nog de eerste keer dat je verliefd werd herinneren? De eerste keer dat je kind je vinger vastpakte? Van het ophalen van de sleutels van ons eerste huis tot het krijgen van die baan die we echt wilden hebben – tijdens ons hele leven bereiken we mijlpalen die ons geluk bevestigen.

Maar wat maakt medewerkers blij van dag tot dag? En wat kunnen wij, als werkgevers, doen om ervoor te zorgen dat ze tevreden en betrokken blijven en gewoon in het algemeen gelukkig zijn?

Relaties, een doel, onze omgeving, comfort en veiligheid. Dit zijn de aspecten die de grootste invloed hebben op ons algehele welzijn. En voor de werknemers op onze werkplekken is dat niet anders.

Voor de Employee Happiness Index 2018 hebben we meer dan 20.000 werknemers en HR-leiders in alle sectoren ondervraagd om erachter te komen welke factoren nou precies bijdragen ​​aan het algemene werknemersgeluk.

Waarom geloven we dat dit vandaag de dag zo belangrijk is? Geluk is niet alleen een fijne herinnering of iets waar we ons goed door voelen. Een werkplek waar werknemers zich goed voelen, heeft ook een duidelijke zakelijke impact. Want voor organisaties is het geluk van werknemers een echte maatstaf voor productiviteit, verzuim, personeelsverloop en een hoop andere zaken die van invloed zijn op onze bedrijfsresultaten.

Maar wat maakt een werknemer gelukkig op het werk? Nou, veel werknemers zeggen dat goed management (88%), cultuur & collega’s (85%) en een goede werk/privé-balans (84%) de eerste kwaliteiten zijn waar ze op letten bij het kiezen van een werkplek vandaag de dag. Arbeidsvoorwaarden zijn ook belangrijk. Uit onze bevindingen blijkt dat werknemers die het meest tevreden zijn met hun arbeidsvoorwaarden, gemiddeld een vijfde meer betrokken zijn dan degenen die het minst tevreden zijn. Ook gaat het niet alleen om kwaliteit maar kan ook kwantiteit een groot verschil maken: werknemers die meer dan twintig voordelen ontvangen, zijn gemiddeld 17% meer betrokken dan degenen die er minder dan tien ontvangen.

Meer dan 70% van de meest betrokken werknemers uit het onderzoek werken iedere dag op een plek met een voordelenstrategie. Dat is een strategie die vaak wordt gesegmenteerd per branche en generatie. Ze krijgen de steun die ze nodig hebben, de voordelen waar ze naar verlangen en kunnen zich zo meer verbonden voelen met hun werkgever.

Benieuwd naar de populairste arbeidsvoorwaarden en -voordelen van 2018? Hoe de werkgevers van vandaag met hun werknemers moeten communiceren, of waar de meeste recent afgestudeerden bang voor zijn?

Download hier gratis de Employee Happiness Index 2018, een onderzoek onder 20.000 werknemers en HR-professionals naar de meest geëngageerde werkplekken van vandaag.

Vincent Smid Benify