• Alles
  • Arbeidsmarkt
  • Arbeidsrecht
  • Arbo
  • Coaching
  • Detacheren
  • Flexwerk
  • Inzetbaarheid
  • Mobiliteit
  • Opleiden & leren
  • Re-integratie
  • Recruitment
  • Talent management
  • Werving & Selectie
  • Wetgeving

Geef vorm aan een optimale employee journey

door Inge Marinus
Talent binnen halen is pas een eerste stap. Minstens zo belangrijk is zorgen dat een nieuwe medewerker zich niet als een kat in een vreemd pakhuis voelt. Maar liefst 25% van de medewerkers die binnen een jaar bij een werkgever vertrekken, schrijft dit toe aan een slechte onboarding. Voorkom het vertrek van talenten door hun ‘employee journey’ optimaal vorm te geven.

Elke medewerker maakt een reis in je organisatie. Dit is de ‘employee journey’: van de eerste indruk en kennismaking tijdens het sollicitatieproces, via de indiensttreding naar het doorgroeien binnen de organisatie, tot het moment waarop de medewerker de organisatie verlaat. Creëer een omgeving die medewerkers optimaal faciliteert tijdens deze reis. De mate waarin je dat doet is bepalend voor het behoud van talentvolle medewerkers.

Betrek alle afdelingen
Hoe lang duurt het in jouw organisatie tot een nieuwe collega een werkend e-mailadres heeft? Hebben collega’s ook thuis toegang tot belangrijke systemen om hun werk te doen? Hoe zorgvuldig vullen managers evaluaties in voor functionerings- en beoordelingsgesprekken? Bij het vormgeven van de employee journey is het belangrijk dat iedere afdeling die betrokken is bij het faciliteren van de medewerker input geeft. Organisaties moeten dit zelf oppakken zodat vanaf de start bewustzijn ontstaat.

Slechte onboarding
Er zijn verschillende redenen waarom medewerkers vertrekken bij een organisatie. Een belangrijke reden is een slechte onboarding. Nieuwe medewerkers worden aan hun lot overgelaten en raken overweldigd door het werk. Ook kunnen ze zich eenzaam en hulpeloos voelen omdat ze niet weten bij wie ze kunnen aankloppen met hun vragen.

Verwachtingen en uitdagingen
Een andere reden voor vertrek is dat de medewerker te weinig plezier haalt uit het werk. De verwachtingen over de functie en de organisatie die in de vacature en tijdens het sollicitatieproces zijn ontstaan, sluiten niet aan bij de werkelijkheid. Ook kan het zijn dat de functie niet de uitdaging biedt die een medewerker nodig heeft. Het samenspel met het management kan ook een rol spelen. Jonge starters hebben het vaak moeilijk met gezagsverhoudingen en schatten deze verkeerd in. Het gevolg is dat ze binnen de kortste keren problemen krijgen met leidinggevenden en collega’s.

Enorme kosten vertrekkend talent
De kosten van vertrek en de bijbehorende vervanging kunnen oplopen tot wel 200 procent van een jaarsalaris. Het is daarom verstandig om eens goed naar de reis van de medewerker binnen je eigen organisatie te kijken. Hoe aantrekkelijk is de organisatie voor (potentiële) medewerkers? Evalueer ook eens hoe snel een nieuwe medewerker inzetbaar is. Bedenk verschillende manieren waarop medewerkers zich kunnen laten ontwikkelen. Krijgen medewerkers wel de feedback en erkenning die ze nodig hebben? Allemaal vragen die een organisatie zichzelf zou moeten stellen om ervoor te zorgen dat medewerkers gemotiveerd, productief en tevreden blijven en dus zoveel mogelijk behouden worden voor de organisatie.

Breng de employee journey in kaart
Een organisatie kan de employee journey zelf in kaart brengen door van elk HR-proces de volgende vier punten onder de loep te nemen:

  • Inzicht: wat zijn de behoeften en de emoties van de medewerker? Wat vindt de medewerker écht belangrijk in dit proces?
  • Impact: wat is de impact van dit proces op de organisatie?
  • Issues en kansen: wat zijn de stoorzenders en wat kan er verbeterd worden om te voldoen aan de behoeften van de medewerkers?
  • Innoveren: welke oplossingen kunnen we bedenken die zowel voor de medewerker als voor de organisatie waarde creëren?

Wees onderscheidend en aantrekkelijk
Nu de arbeidsmarkt aantrekt wordt het weer belangrijker om je als werkgever te onderscheiden, attractief te zijn voor sollicitanten en aantrekkelijk te blijven voor huidige medewerkers. Het in kaart brengen van de employee journey helpt om de bestaande processen zo in te richten dat medewerkers optimaal worden ondersteund bij hun werk en het vormgeven van hun carrière. Met als gevolg dat zowel sollicitanten, medewerkers en oud-medewerkers ambassadeurs zijn én blijven voor je organisatie. Ben jij klaar om op reis te gaan?

Inge Marinus Adviseur op het gebied van HCM en employee journey, Qualogy