E-zine

Meest recente artikelen in het E-zine

Bekijk alle artikelen

Geen passende functie? Wel met jobcarving!

Veel Nederlandse bedrijven worden wekelijks benaderd met de vraag of ‘ze wellicht een plekje hebben voor kandidaten op zoek naar werk’. Die kandidaten zijn vrijwel altijd mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij passen vaak niet in bestaande functies. De neiging van bedrijven om vriendelijk te bedanken is groot. Toch is het de moeite waard om de deur open te zetten. De unieke eigenschappen van deze kandidaten kunnen van grote toegevoegde waarde zijn voor je organisatie. Het vraagt wat inspanning, maar het kan mooie resultaten opleveren.

Platformeconomie: de toekomst van flexwerk

De Platformeconomie ligt de afgelopen maanden zwaar onder vuur. Of het nou gaat om maaltijdbezorging, huishoudelijke hulp of horecawerkzaamheden: websites die fungeren als online platform waarop vraag en aanbod elkaar vinden, schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar gaat het echt om onnodig kwaad dat verbannen moet worden? Of is er sprake van een nieuwe en onvermijdelijke arbeidsmarkt waarbij flexibiliteit onontbeerlijk is? In het tweede deel van de serie Platformeconomie is Niels Arntz, mede-oprichter van Temper, aan het woord.

Performance management cyclus á la 2018

Steeds meer bedrijven schaffen het traditionele beoordelingsgesprek af. In plaats van terugkijken op het verleden, komt de nadruk te liggen op constructieve vragen die je medewerker verder helpen. Een goed idee, aldus beloningsexpert Kilian Wawoe. Sterker nog: het is een van de vier pijlers van effectief beloningsbeleid, zo schrijft hij in zijn laatste boek Het Nieuwe Belonen. Deze beloningsmethode is gebaseerd op jarenlang onderzoek. Maar hoe ziet zo’n performance management cyclus 2.0 er volgens Wawoe uit?

Vijf manieren om ontslag te vieren

Belangrijke medewerkers ontslaan? Dat veroorzaakt onrust in de organisatie. Tenzij je nut en noodzaak van het ontslag goed weet over te brengen. Dan kun je scheidende wegen juist voorzien van een constructieve boodschap waar de hele organisatie blij van wordt.

Platformeconomie: het creëren van nieuwe werkgelegenheid

De Platformeconomie: voor de een is het de perfecte manier om flexibel inkomsten te verhogen, terwijl de ander het als de grootste bedreiging van sociale arbeidsrelaties ziet. Websites die fungeren als online platforms waarop vraag en aanbod elkaar vinden, schieten als paddenstoelen uit de grond. Denk aan maaltijdbezorging, huishoudelijke hulp, klussen in huis of horecawerkzaamheden. Maar is er werkelijk sprake van oneerlijke concurrentie en devaluatie van arbeid? Of moeten Nederlandse werkgevers, werknemers en de overheid zich klaarstomen voor een nieuwe manier van werken? In het eerste deel van de serie Platformeconomie is Michelle van Os, managing director van Helpling, aan het woord.