Werkgever laat mobiele sollicitant zitten

Doordat Nederlandse bedrijven hun wervingssites niet mobiel toegankelijk maken, laten zij de groeiende groep mobiele werkzoekers links liggen. Veel ‘’werken-bij-websites’’ zijn niet geschikt voor mobiel gebruik. Slechts 16 procent van de wervingssites van Nederlandse werkgevers heeft een geoptimaliseerde website die toegankelijk is voor een mobiele telefoon of een tablet.

Een onderzoek van vacaturesite Indeed laat dat zien. Zij hebben hiervoor 766 Belgische en Nederlandse recruitmentprofessionals ondervraagd. Bij Belgische werkgevers ligt het aantal mobiel toegankelijke wervingssites hoger dan in Nederland, namelijk op 28 procent.

Mobiel solliciteren is hot!
Werkgevers lopen hiermee achter op het zoekgedrag van potentiële kandidaten. Telefoons en tablets zijn nu al verantwoordelijk voor het grootste deel van het internetverkeer. Uit eigen cijfers van Indeed blijkt dat hun website sinds 2014 voor het eerst meer bezocht wordt via mobile apparaten dan via een vaste computer. Uit cijfers van Monsterboard lijkt het aantal werkzoekenden dat via mobiele apparatuur speurt naar vacatures ook te stijgen, al geeft deze vacaturesite een lager cijfer aan.

Recruitment toekomstproof maken

In ons land geeft dertig procent van de werkgevers aan helemaal geen toegevoegde waarde te zien in mobile recruitment. In België is minder dan de helft die mening toegedaan namelijk veertien procent. Voor het recruitmentproces, waarin ook zaken als sollicitatieprocedures zijn opgenomen, biedt slechts negen procent van de Nederlandse bedrijven een sollicitatieproces dat volledig geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten.

In Nederland bekijkt zo’n 18 procent de mogelijkheden van mobile recruitment en geeft 16 procent aan van plan te zijn om in de toekomst een mobiele app te maken voor hun recruitment. Door wervingssite niet toekomstproof te maken, lopen organisaties talenten mis. Dat is toch zonde. Werk aan de winkel dus!

Reacties

Plaats een reactie