Algoritme verandert werkwijze recruiter

Steeds meer organisaties werken met algoritmes in plaats van cv’s en sollicitatiebrieven om de beste kandidaten te selecteren. Door middel van games en analyses van taalgebruik worden gegevens van kandidaten verzameld. Het algoritme pikt de beste kandidaten eruit door hun scores te vergelijken met die van huidige werknemers. Als recruiter bespaar je tijd omdat je sneller de juiste match hebt gevonden, zo wordt de kans op uitval kleiner. Bedrijven die dergelijke software aanbieden, zien hun klantenbestand exponentieel groeien. Vooral grote organisaties zoals Albert Heijn maken gebruik van deze dienstverlening.

Ongewenst personeelsverloop

‘Het algoritme vervangt de recruiter niet’, aldus Mitchel de Bruin van Harver, een bedrijf dat met dergelijke algoritmes werkt. De recruiter blijft nodig voor de eindselectie, maar krijgt nu in plaats van een cv en een sollicitatiebrief een dataprofiel. Zo wordt de sollicitatieprocedure een stuk korter, maar ook het ongewenst personeelsverloop neemt af. De recruiter krijgt een volledig beeld van de kandidaat, maar ook de kandidaat kan door het spelen van een game beter inschatten of deze organisatie bij hem of haar past. Harver begon 3 jaar geleden met vier klanten, nu zijn het er ruim 80.

Reacties

Plaats een reactie